Kleine dingen in service voor klanten hebben veel meer impact op tevredenheid van je klant én op medewerkers, dan grootse gebaren.
Je hebt namelijk de ‘basics’ goed in te richten: doen wat je belooft, bereikbaar zijn, oplossingen bieden voor veelgestelde vragen van klanten, zorgen dat de klant krijgt wat ie heeft gekocht, vooruit denken zoals weten wat je klant nodig heeft voordat hij zijn behoefte heeft geuit. Klinkt als een no-brainer toch? Wat ik vaak zie is dat bedrijven en ondernemers te makkelijk denken over service. Het lukt dan niet om de gewone dingen steeds weer goed te doen. Lukt je dat wel? Dan schiet je klantwaardering omhoog en als je aan die ‘basics’ zo nu en dan iets extra’s toevoegt door te weten wat belangrijk is voor je klanten, word je ongewoon goed en maak je dus met kleine dingen een groot verschil voor je klanten en voor je resultaten. Dan kiezen klanten jou in plaats van je concurrent.
Klanttevredenheid en klantenbinding zit dus niet in grootse cadeau’s, maar in je klant behandelen als mens met behoeftes die jij kan vervullen. Persoonlijk en met aandacht.
Niet zo’n luisteraar maar wel een lezer? Ga dan naar mijn blog over waarom je klant als VIP behandelen juist niet werkt.